
Blijf op de hoogte
Abonneer je op onze nieuwsbrief, onze maandelijkse blik op food en non-food kwaliteitsmanagement.
Het thema duurzaamheid is actueler dan ooit. Dit merken we aan de vele vragen die we van onze klanten krijgen. Ondanks het wegvallen van de verplichtingen vanwege de voorgestelde wijzigingen van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) en de Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD) zien we dat het thema een steeds grotere rol gaat spelen binnen bedrijven.
We beantwoorden drie vragen die je kunnen helpen om de duurzaamheidsstrategie voor jouw bedrijf vorm te geven:
Van bedrijven wordt meer en meer verlangd dat zij verantwoordelijkheid nemen voor de impacts op mens en milieu. Onderzoek toont aan dat organisaties die proactief inzetten op duurzaamheid op de lange termijn winstgevender zijn én aantrekkelijker zijn voor investeerders, klanten en nieuw talent.
Maak het thema duurzaamheid daarom een structureel onderdeel van jouw bedrijfsstrategie. Dit betekent onder meer het verlagen van je CO₂-uitstoot, het verduurzamen van de verpakkingen en het toepassen van due diligence binnen je supply chain. Door heldere keuzes te maken én daar transparant over te communiceren, versterk je je positie als verantwoordelijke speler in de markt.
Ontvang jij ook steeds vaker vragenlijsten en verzoeken van jouw klanten over duurzaamheidsaspecten rond producten? Denk bijvoorbeeld aan verschillende certificeringen, CO₂-data of de herkomst van gebruikte grondstoffen. Niet, of slechts half antwoorden op deze vragen kán er toe leiden dat je als leverancier niet langer voldoet aan de duurzaamheidseisen van je afnemers en daardoor je positie als “preferred supplier” verliest.
Het is daarom slim om duurzaamheid op een gestructureerde manier in je kwaliteitsmanagementsysteem te integreren. Zorg ervoor dat je snel en efficiënt de complete en juiste gegevens aan kunt leveren. Dat bespaart tijd en versterkt je concurrentiepositie. Onze consultants helpen je onder andere met het uitvoeren van een CO2-footprintberekeningen, het behoud van keurmerken, goede scores bij SMETA-audits of een optimale verpakkingsstrategie.
De arbeidsmarkt is krap en het behouden van talent is een uitdaging voor veel bedrijven. Werknemers willen trots kunnen zijn op het bedrijf waar ze werken. Duurzaamheid speelt hierin een steeds grotere rol. Een organisatie die duurzaamheid serieus neemt en zich inzet voor een betere wereld, straalt dit ook uit naar medewerkers.
Dit betekent dat het investeren in duurzaamheid niet alleen een strategische zet is voor externe stakeholders, maar ook een manier is om een positieve bedrijfscultuur te creëren.
Door duurzaamheid niet als een losse verplichting te zien, maar als een integraal onderdeel van je interne bedrijfsvoering, kun je op lange termijn meerwaarde creëren. Dit helpt niet alleen bij het voldoen aan klantvragen en wetgeving, maar draagt ook bij aan je aantrekkelijkheid als werkgever en je concurrentiepositie. Benieuwd hoe jouw bedrijf de volgende stap kan zetten? Onze consultants helpen je graag met een duurzaamheidsstrategie op maat. Neem contact op via info@precongroup.com, NL +31 (0)30 308 0618 of BE +32 (0)3 616 08 69.
Abonneer je op onze nieuwsbrief, onze maandelijkse blik op food en non-food kwaliteitsmanagement.