Blijf op de hoogte
Abonneer je op onze nieuwsbrief, onze maandelijkse blik op food en non-food kwaliteitsmanagement.
Een dag vol inspiratie, voorzichtig-positieve ontwikkelingen, maar ook opnieuw noodklokken die geluid werden. Laten we wat gaan DOEN!
Het thema was dit jaar “People, Planet… Progress!?” waarbij bovendien de SDG’s (Sustainable Development Goals) van de Verenigde Naties als een rode draad door het programma liepen. Na een plenair gedeelte met aandacht voor de energietransitie, ontwikkelingen op het gebied van onze leefomgeving en een verhaal vol passie van Patagonia (outdoor kleding), volgden drie rondes met parallelsessies. Een van de onderwerpen betrof CO2-compensatie; hoewel dit bij de meeste mensen ‘gemengde gevoelens’ oproept, overtuigt het verhaal van Fair Climate Fund dat het een zinvolle oplossing kan zijn, uiteraard nádat maatregelen zijn genomen om CO2-uitstoot te reduceren. Tijdens andere parallelsessies werden mensenrechten in de voortbrengingsketen onder de loep genomen, presenteerden enkele organisaties hun implementatie van SDG’s in de bedrijfsvoering en werd er vanuit accountancy-oogpunt stilgestaan bij nut en noodzaak van een goede, geïntegreerde rapportage van bereikte duurzaamheidsresultaten. Een van de sessies in de derde ronde stond stil bij de ‘B corp certification’: een certificering door B Lab Europe, de organisatie die staat voor “a global movement of people using business as a force for good”. Namen als Tony’s Chocolonely, Seepje, Patagonia, Fairphone, Dopper en De Smaakspecialist kwamen in de presentatie langs. Drie gecertificeerde organisaties, de zogenaamde ‘B corps’, deden bovendien hun verhaal en gingen in op vragen uit het publiek. Tja… alwéér een certificering… maar óók bruikbaar als eigen, interne duurzaamheidsmeetlat!
In een afrondend plenair gedeelte vond de verkiezing van MVO manager van het jaar 2019 plaats; Arnoud van Vliet van Zeeman won dit jaar de verkiezing. De uitsmijter van de dag vormde een geanimeerd gesprek met een documentairemaker/onderzoeker en haar vader over een alternatieve bestemming van ‘Shell-dollars’ die de vader, Shell-pensionado, voor zijn activistische dochter had belegd.
Wat we verder leerden van deze goed verzorgde dag was het inzicht dat elke organisatie naast ‘werkmieren’ ook ‘gezelligheidsmieren’ nodig heeft; zij zorgen voor warmte maar moeten vooral niet in de weg lopen… Iets anders wat me bij zal blijven is de missie die we als bedrijfsleven met z’n allen zouden moeten omarmen “We’re in business to save our home planet” (Patagonia).
Geïnspireerd en/of nieuwsgierig geraakt? Behoefte om eens van gedachten te wisselen over de SDG’s, duurzaamheid of MVO-beleid? Neem vrijblijvend contact met ons op via +31 (0)30 – 65 66 010 of info@precongroup.com
Abonneer je op onze nieuwsbrief, onze maandelijkse blik op food en non-food kwaliteitsmanagement.