Betrokken
Hoge klanttevredenheid
Praktisch
Advies op maat
Vakkundig
Breed trainingsaanbod

Précon helpt uw vragen over duurzaamheid te beantwoorden

Duurzaamheid staat ook voorop in de voedingsmiddelenindustrie. En het klinkt in theorie ook eenvoudig. CO2 neutraal produceren, grondstoffen uit Europa gebruiken en recyclebaarheid van verpakkingen verbeteren. Maar niet alleen is dit lastig te realiseren, het goed rapporteren is weer een volgende uitdaging. Précon kan vanuit haar jarenlange expertise helpen.

Voedselveiligheid en kwaliteitsmanagement zijn belangrijk onderwerpen voor de voedingsmiddelenindustrie. Iedere producent wil de consument of verbruiker lekkere, gezonde en goede voeding aanbieden. De consument en verbruiker willen daarnaast ook weten wat ze kopen, maken of eten.

Précon is het bedrijf dat die voedselindustrie daarbij helpt. “Onze missie is onze klanten ondersteunen bij het realiseren van veilige en eerlijke producten”, zegt Marcel Tijhuis, managing director bij Précon. “Daarin willen we onze klanten laten excelleren. Dat doen we samen met de klant, praktisch en pragmatisch, en vaak met lange betrokkenheid.”

Het in Bunnik en Hasselt (België) gevestigde bedrijf mag een groot deel van de levensmiddelenindustrie tot haar klanten rekenen, van grote corporate producenten en retailers tot kleine familiebedrijven en start-ups.

Diensten

Even breed als de klantenkring zijn de diensten die Précon aanbiedt. “Wij trainen medewerkers met betrekking tot voedselveiligheid en hygiëne en helpen bedrijven bij het uitvoeren van risicoanalyses, om voedselveiligheidsrisico’s te minimaliseren en voedselfraude te voorkomen. Ook ondersteunen we producenten als ze een certificaat nodig hebben voor ze mogen leveren aan bijvoorbeeld de retail.”

„Onze missie is onze klanten ondersteunen bij het realiseren van veilige en eerlijke producten.“

Marcel Tijhuis

CSRD-richtlijn

De laatste jaren krijgt Tijhuis van zijn klanten steeds vaker vragen over duurzaamheid. “Neem de CSRD-richtlijn. Deze nieuwe Europese regeling verplicht grote bedrijven hun vorderingen op het gebied van duurzaamheid te rapporteren. Dat geldt vanaf 2024 voor grote bedrijven, later moet ook het mkb dit rapporteren.”

“Voor bedrijven is dit ingewikkeld. Hoe moeten ze dit rapporteren? Wat zijn de belangrijkste stappen die bedrijven kunnen zetten?’, zegt Tijhuis. “Ook dat begint met risicoanalyse. Met onze klanten denken we na over hoe ze daadwerkelijk impact kunnen maken en voorkomen dat dit een papieren tijger wordt. Ook adviseren we over communicatie over duurzaamheid om niet in de valkuil van onbedoelde greenwashing terecht te komen.”

2050

Hoe emissievrij te opereren in 2050 is, hoewel nog een aantal jaren weg, ook een vraag die nu gesteld wordt. “Bedrijven vragen zich af hoe dat te realiseren. Zij snappen allemaal dat we minder fossiele brandstoffen moeten gebruiken, verpakkingen moeten reduceren, enzovoort. Maar ze zitten als bedrijf ook in een keten, zij moeten daar holistischer naar kijken.”

Ook met die vragen kunnen zij bij Précon terecht. “We zijn van oudsher actief in voedselveiligheid en kwaliteitsmanagement, en daarmee heeft duurzaamheid een grote overlap. Bovendien heeft de kwaliteitsmanager steeds vaker het onderwerp duurzaamheid in zijn portefeuille en is ook vaak onze gesprekspartner. Ik zie dus zeker op het gebied van duurzaamheid mogelijkheden voor samenwerking.”

Hoe gaan we om met biologisch?

Nog een voorbeeld. Tijhuis vertelt hoe Précon vaak bedrijven adviseert over de informatie die op een etiket moet staan, zeker wanneer een bedrijf zegt een biologisch of duurzaam product aan te bieden. “Er zullen altijd vragen ontstaan over de rapportages, over de duurzaamheidsclaims. Hoe gaan we om met biologisch? Wat mag wel en niet op een etiket?” Tijhuis helpt zijn klanten daar graag bij.

„We zijn al heel succesvol om bedrijven beter te laten presteren op het gebied van voedselveiligheid en kwaliteit. Laten we samen met de klant dat onderwerp breder maken en ook duurzaamheid omarmen.“

Marcel Tijhuis

Verduurzaming

“Op het gebied van verduurzaming van verpakkingen is nog een wereld te winnen. De doelstelling om plastic te reduceren is snel gemaakt, maar hoe ga je daar vervolgens mee aan de slag? Voor retailers zijn wij daarom bezig met de ontwikkeling van verpakkingsinnovatieplannen en ondersteunen wij bij verplichte verpakkingsdossiers.”

Voor Tijhuis voelt het als een persoonlijke duurzaamheidsmissie zijn klanten te helpen. “We zijn al heel succesvol om bedrijven beter te laten presteren op het gebied van voedselveiligheid en kwaliteit. Laten we samen met de klant dat onderwerp breder maken en ook duurzaamheid omarmen.”

Vragen?

Neem contact met ons op via info@precongroup.com of +31 (0)30 – 65 66 010.

Terug naar overzicht

Blijf op de hoogte

Abonneer je op onze nieuwsbrief, onze maandelijkse blik op food en non-food kwaliteitsmanagement.