Betrokken
Hoge klanttevredenheid
Praktisch
Advies op maat
Vakkundig
Breed trainingsaanbod

7 Learning trends voor 2025

Leren staat nooit stil! Bij Précon kijken we vooruit naar de belangrijkste learning trends van 2025. Wat kun je verwachten van de ontwikkelingen op het gebied van leren? Ontdek de nieuwste innovaties, technologieën en methoden die de toekomst van leren vormgeven.

1. Learning-on-the-job & performance support

Uit onderzoek blijkt dat ‘learning-on-the-job’ veruit de effectiefste leermethode is voor een praktijkgerichte doelgroep. Bij learning-on-the-job voeren medewerkers hun werkzaamheden uit onder begeleiding van een ervaren collega of manager als mentor. In 2025 willen we daarom meer gaan kijken naar de mogelijkheden van learning-on-the-job, zoals met performance support: hierbij bied je de medewerkers de leerondersteuning die zij op dat moment nodig hebben tijdens hun werkzaamheden. Bijvoorbeeld het bekijken van een korte instructievideo over het schoonmaken van een machine aan de productlijn. Of een infographic over het wassen van je handen voor je de productieruimte in gaat.

2. Mobielvriendelijk

Trainingen worden naast op de computer, ook steeds vaker op de smartphone of tablet gevolgd. Dit komt niet alleen door de flexibiliteit, medewerkers hoeven niet speciaal thuis of op kantoor achter hun pc te zitten om een training te maken, maar ook door de leerstijl van met name jongere cursisten: zij brengen een groot deel van hun tijd door op de smartphone en tablet, en studeren ook veel via smartphone en tablet. In 2025 zijn onze voornemens dan ook de trainingen nog mobielvriendelijker te maken, zodat cursisten die de voorkeur geven aan leren op een mobile device net zo fijne leerervaring krijgen als op de computer.

3. Dichter bij de praktijk met foto’s en video’s

Visuele middelen zoals foto’s en video’s spelen een cruciale rol in het overbrengen van praktijksituaties in trainingen. Soms wil je situaties tonen die moeilijk op foto of video vast te leggen zijn, denk bijvoorbeeld aan een milieu-incident bij een bedrijf of een ongewenst object dat in een machine komt. In dat geval kun je bestaande of stockfoto’s gebruiken en deze bewerken met fotobewerkingsprogramma’s of AI-tools. En zelfs video’s kun je bewerken met AI om een incident of gevaarlijke situatie na te bootsen. De huidige ontwikkelingen op het gebied van AI maken dat foto’s en video’s steeds sneller te bewerken zijn.

Uit onze cursistenevaluaties blijkt dat foto’s en video’s met herkenbare praktijksituaties als veel prettiger worden ervaren dan illustraties. Ze sluiten beter aan bij de werkpraktijk en maken het geleerde direct toepasbaar. In 2025 ligt onze focus daarom op het versterken van trainingen met praktijkgerichte foto’s en video’s, zodat we cursisten nog beter kunnen ondersteunen.

4. 360°-foto’s

Door gebruik te maken van 360°-foto’s kun je zeer specifieke situaties nabootsen in een e-learning. Denk bijvoorbeeld aan het doorlopen van een bedrijfsomgeving voor een onboarding of het volledig in beeld brengen van apparatuur en machines, zodat cursisten alle ins en outs hiervan weten. Ook verhoogt een 360°-omgeving de near transfer: cursisten kunnen dat wat ze in een bepaalde situatie geleerd hebben makkelijker toepassen in een nieuwe situatie.

Met 360°-foto’s kunnen cursisten zich digitaal navigeren in een echte werkomgeving en machines of materialen aanklikken voor informatie of items verslepen binnen een ruimte. Zo oefenen ze digitaal bepaalde handelingen bij zeer specifieke situaties, zoals het reinigen en desinfecteren van een productieruimte. Hiermee kunnen cursisten toch oefenen met bepaalde situaties die in de praktijk moeilijk of niet na te bootsen zijn.

5. Storytelling

Storytelling speelt een sleutelrol in onze e-learning: door cursisten mee te nemen aan de hand van een verhaal zorg je ervoor dat je hun aandacht vasthoudt en dat ze de lesstof beter onthouden. Storytelling werkt dankzij vier kernonderdelen: hormonen en neuronen, emoties, structuur en onderbouwing.

Een verhaal kan verschillende hormonen en neuronen in de cursist activeren. Door gebruik te maken van spanningsopbouw in het verhaal komt cortisol vrij, wat zorgt voor extra alertheid bij de cursist. En een aangename ervaring in of beloning voor het voltooien van een verhaallijn zorgt voor de aanmaak van dopamine, waardoor de cursist zich meer focust op en ook meer interesse krijgt in de lesstof.

Door emoties onthouden we een bepaalde gebeurtenis beter. Ons brein koppelt informatie aan een emotionele gebeurtenis die we zelf hebben meegemaakt en dit zorgt dat de informatie in ons geheugen blijft. Het is dus belangrijk emoties aan te spreken in een verhaal. Denk bijvoorbeeld aan een situatie over veilig werken. Als je laat zien wat de gevolgen zijn van het ongewenste gedrag (bijvoorbeeld een botbreuk na onveilig rijgedrag), schrikt een cursist van het ongeluk. Deze emotie blijft je bij en zorgt ervoor dat je de informatie langer en beter onthoudt.

Een verhaal zorgt voor structuur in een e-learning en helpt om context te geven aan de lesstof. De lesstof wordt zo beter onthouden door de cursist en hij kan de stof ook makkelijker koppelen aan zijn praktijk.
Een verhaal helpt ook om leerdoelen te onderbouwen: het geeft beeld aan een leerdoel en helpt de cursist zich te verplaatsen in de situatie. Wil je bijvoorbeeld dat cursisten kunnen uitleggen wat voedselveiligheid betekent, dan helpt een verhaallijn ter onderbouwing van de leerdoelen. Bijvoorbeeld een verhaal waarin je een collega volgt die na een borrel heel ziek wordt van het eten van een kaasplankje dat te lang buiten de koelkast heeft gestaan. Je denkt: ‘Dit had mij ook kunnen overkomen!’ en snapt zo waarom voedselveiligheid belangrijk is.

6. Gepersonaliseerde leerpaden

Een organisatie heeft vaak verschillende opleidingsbehoeften. Gepersonaliseerde leerpaden bieden hierbij uitkomst: specifieke opleidingen die worden gepersonaliseerd naar de behoefte, capaciteiten en interesses van de medewerkers. Dit kan e-learning zijn, waarbij medewerkers online en in eigen tempo leren, maar ook andere trainingsmethoden, zoals interactieve trainingen op de werkvloer, klassikale trainingen, webinars en video’s.
Medewerkers zullen via gepersonaliseerde leerpaden sneller kennis opdoen en deze makkelijker in de praktijk kunnen toepassen. En dit heeft een positieve invloed op de voedselveiligheidscultuur van de organisatie, want kennis van voedselveiligheid voorkomt fouten.

7. Opleidingsplan en maatwerk

Een opleidingsplan geeft een overzicht van de kennis en competenties die nodig zijn om een bepaalde functie goed in te vullen. Zo weet je precies waarin je jouw medewerkers moet trainen. Ook maakt een opleidingsplan de ontwikkelmogelijkheden voor medewerkers inzichtelijker en toegankelijker, en dit kan hun motivatie verhogen om in een organisatie te blijven. Daarnaast biedt een opleidingsplan de volgende voordelen:

  • Medewerkers langere tijd boeien door groeiperspectief te bieden.
  • Verandering in de organisatie vormgeven.
  • Trainingen of opleidingswensen aan organisatiedoelstellingen koppelen.
  • Overzicht van het beschikbare en benodigde trainingsaanbod creëren.
  • De duurzame inzetbaarheid van jouw medewerkers aantonen.
  • Structureel investeren in leren en ontwikkelen werkt kostenbesparend.

Indien gewenst kunnen we een opleidingsplan volledig op maat maken naar de wensen van jouw organisatie, bijvoorbeeld door specifieke procedures of praktijkillustraties van jouw organisatie toe te voegen aan de opleiding.

Heb je hulp nodig bij de ontwikkeling van jouw leeroplossing?

Bekijk welke leeroplossing wij aanbieden of neem contact met ons op via info@precongroup.com, NL +31 (0)30 65 66 010 of BE +32 (0)11 26 99 07 voor een vrijblijvend advies gesprek.

Terug naar overzicht

Blijf op de hoogte

Abonneer je op onze nieuwsbrief, onze maandelijkse blik op food en non-food kwaliteitsmanagement.