Betrokken
Hoge klanttevredenheid
Praktisch
Advies op maat
Vakkundig
Breed trainingsaanbod

E-learning trends voor 2019

Het e-learning landschap is continu in beweging. Door nieuwe technologische ontwikkelingen wordt er steeds meer geëxperimenteerd. Wat verwachten wij voor 2019?

Augmented Reality

Dimitri: Augmented Reality is een opkomende technologische innovatie waarbij door middel van mobiele, contextafhankelijke apparaten, zoals smartphones of tablets, een virtuele laag over de fysieke realiteit kan worden geprojecteerd. Gevaarherkenning, object- en situatiegerichte informatie en audiovisuele ondersteuning kunnen de e-learning experience op deze manier sterk verrijken. Zo kan een gebruiker met een AR-applicatie via de smartphonecamera bijvoorbeeld zijn directe omgeving bestuderen, waarbij actuele, gedetailleerde informatie over nabije objecten of werksituaties wordt getoond. Alle educatieve voordelen van Virtual Reality zonder dat men over dure hardware hoeft te beschikken, voor een fractie van de ontwikkelkosten!

LTI

George: Ik denk dat LTI in 2019 nog veel meer de standaard gaat worden. Meer en meer trainingen worden op één centrale plek gehost, onderhouden en uitgestuurd naar andere systemen, zodat iedereen met compatibele systemen altijd zonder zorgen de beste training aan hun cursisten kan tonen.

Mobiele apps

Deborah: De smartphone is inmiddels niet meer uit je hand weg te denken. De vormgeving van online cursussen wordt steeds meer afgestemd op leren vanaf een kleiner scherm, of dat nu een tablet of een smartphone is. Via een app is een e-learning makkelijk beschikbaar op elk gewenst moment en op elke gewenste plaats. In 2019 zal de smartphone de computer nog niet overnemen, wat betreft het volgen van e-learning, maar ik verwacht wel dat er in deze ontwikkeling ook dit jaar weer een grote stap wordt gezet.

Gepersonaliseerd leren

Heike: Alleen leren wat jij nodig hebt of wilt leren. Dat motiveert en is efficiënt. Ik heb het over gepersonaliseerd leren. De afgelopen jaren horen we hier steeds meer over. Ik hoop dat de e-learningwereld in 2019 nog meer stappen zet in de ontwikkeling van adaptieve leeroplossingen, leeroplossingen waarbij het kennisniveau van de lerende bepaalt wat de lerende aangeboden krijgt. De ontwikkeling van adaptieve leeroplossingen vergroot namelijk de mogelijkheden voor gepersonaliseerd leren.

Gamen en leren

Jesse: Ik denk dat het verschil tussen leren en gamen steeds kleiner wordt. Je kunt natuurlijk gamification aan een e-learning module toevoegen, maar wat als je het omdraait? Je maakt een leuk spel en krijgt opdrachten tussendoor waar je wat van leert. Doordat je meer plezier hebt, verwacht ik ook dat je beter leert en heb je toch iets fout gedaan? Waarom zou je dan niet een level opnieuw doen om weer meer te leren!

Hybride leren

Bart: Je zou kunnen zeggen dat hybride leren een makkelijke verzamelnaam is voor ‘van alles en nog wat en overal vandaan’-leren. Maar ik ben er van overtuigd dat het in zowel klassikaal als online leren steeds belangrijker wordt om content in verschillende vormen van verschillende bronnen samen te voegen tot een kloppend geheel. Ook medewerkers zelf zijn steeds meer in staat om kennis op te doen uit verschillende bronnen. Een mooi voorbeeld: ik heb afgelopen weken een keuken geplaatst. Nog nooit eerder gedaan. Met het lezen van de handleiding, het bekijken van YouTube en het uiteindelijk samen uitvoeren met een ervaren meubelmaker, mijn vader, ‘op de werkvloer’ is dat meer dan prima gelukt. Zouden medewerkers dat op het werk dan ook niet kunnen en willen… Informatie zoeken en samenstellen op het moment dat je vastloopt en als je het op de ene plek niet kan vinden, dan verder kijken op de volgende. Privé doen we waarschijnlijk niet anders en is het de normaalste zaak van de wereld. Op het werk laten we ons vaak leiden door wat ons door de organisatie wordt voorgeschoteld. Ik ben benieuwd… kunnen we medewerkers ook zelf laten kiezen waar ze hun informatie vandaan halen en ze dan vragen de opgedane kennis te laten zien of aan te tonen?

Ondersteuning nodig

Wil je meer weten over onze trainingen of heb je ondersteuning nodig? Neem contact op via info@precongroup.com of bel via +31 30 65 66 010.

Terug naar overzicht

Blijf op de hoogte

Abonneer je op onze nieuwsbrief, onze maandelijkse blik op food en non-food kwaliteitsmanagement.