Blijf op de hoogte
Abonneer je op onze nieuwsbrief, onze maandelijkse blik op food en non-food kwaliteitsmanagement.
Het is 11 uur in de ochtend en ik geniet van een heerlijk kopje koffie op ons kantoor in Bunnik. Een perfect moment om stil te staan bij de dag. Een van de gedachtes die de revue passeren is de opmerking van een klant: wij hebben heel weinig tijd voor het trainen van onze medewerkers. Ik denk na over de vraag en besef dat ik vanochtend op Foodlog, een nieuwsplatform, geleerd heb dat wetenschappers door analyse van melk kunnen bepalen hoeveel gras een koe gegeten heeft. Tijdens het ontbijt leerde ik van mijn vriend hoe ik met onze nieuwe espressomachine een heerlijke cappuccino kan maken en net leerde ik nog van mijn collega, die gek is van de Olympische Spelen, dat rode pakken bij het schaatsen meer luchtweerstand bieden dan blauwe pakken. Als ik hier even bij stil sta, is dit niet het enige wat ik vandaag al geleerd heb, en het is pas 11 uur! Wat heb jij vandaag al geleerd zonder erbij stil te staan? En hoe zit dat met jouw medewerkers op de werkplek?
Leren is overal! Leren doe je niet alleen tijdens een formeel moment, bijvoorbeeld tijdens de uitleg van een productielijn, een klassikale training of bij het doorlopen van een e-learningmodule. Nee, het meeste leer je tussendoor en van elkaar. Bijvoorbeeld door een artikel uit de krant, een YouTube filmpje of door een vraag die je stelt aan een collega. Hier kun je als bedrijf mooi gebruik van maken! Kijk bijvoorbeeld eens naar de werkzaamheden die medewerkers bij jullie uitvoeren en ga na of je het leren tijdens het werk kunt faciliteren en stimuleren, in plaats van alleen formele leermomenten in te plannen. Bijvoorbeeld doordat oudere werknemers meer het waarom aan jongere mensen uitleggen of door infoborden met vraag en antwoord in de kantine.Leren van elkaar, open staan voor vragen én uitleg. Zo bouw je aan een lerende organisatie. En dat is goed voor iedereen.
Meer leren? Bekijk onze blogsAbonneer je op onze nieuwsbrief, onze maandelijkse blik op food en non-food kwaliteitsmanagement.