Blijf op de hoogte
Abonneer je op onze nieuwsbrief, onze maandelijkse blik op food en non-food kwaliteitsmanagement.
Het was onlangs weer in het nieuws: verkeerde allergeneninformatie is één van de belangrijkste oorzaken van terugroepacties bij bedrijven. Of het nu komt door verkeerde allergeneninformatie van de leverancier, verwisseling van grondstoffen of een verpakking waarop de allergeneninformatie onjuist is vermeld of is weggevallen, terugroepacties kosten bedrijven heel veel geld en het is verspilling van voedsel dat niet meer verkocht kan worden. En dat is zonde van alle tijd, geld en moeite die in de productie van het voedingsmiddel gestoken is.
Omgaan met allergenen is daarom voor ieder voedingsmiddelenbedrijf van belang, en niet alleen voor de mensen die de receptuur ontwikkelen of de mensen die de grondstoffen inkopen. Voor iedereen die een rol speelt in het productieproces, is het belangrijk om te weten wat allergenen zijn en hoe je een besmetting met allergenen of andere fouten met allergenen kunt voorkomen.
Veel bedrijven hebben natuurlijk al allerlei beheersmaatregelen om vergissingen met allergenen te voorkomen. Bij de samenstelling van de receptuur wordt hier al rekening mee gehouden. Ook bij de inkoop van grondstoffen wordt goed gekeken naar de allergenen. In de opslag zijn er maatregelen voor gescheiden opslag, zodat de allergeenvrije grondstoffen niet verward kunnen worden met de grondstoffen die wel allergenen bevatten. In de productieplanning worden de allergeenvrije producten op een aparte lijn ingepland of juist nadat de lijn grondig is schoongemaakt. Zo wordt er dus alles aan gedaan om besmetting of verwarring te voorkomen. Als alles volgens het kwaliteitsplan verloopt, dan zou het altijd goed moeten gaan.
Toch blijkt het vaak mis te gaan. Het vaakst is verwisseling de oorzaak, waarbij er een verkeerde grondstof of halffabricaat in een product terecht komt of een product een verkeerd etiket krijgt. Daarna is een foutief opgesteld etiket de belangrijkste oorzaak. Extra aandacht voor allergenen is daarom zeker geen overbodige luxe. Een (online) training kan dan een extra hulpmiddel zijn, zodat medewerkers de 14 wettelijke allergenen kennen en weten hoe zij een besmetting kunnen voorkomen. En denk dan niet alleen aan de vaste medewerkers, maar vooral ook aan tijdelijke krachten die misschien wel voor het eerst in een voedingsmiddelenbedrijf werken. Ook voor deze groep medewerkers geldt dat kennis en bewustwording de belangrijkste factoren zijn om problemen te voorkomen.
De training Omgaan met Allergenen van Précon is nu in een nieuw jasje gestoken. Het is een training gericht op medewerkers in de productie en zij leren in de training niet alleen wat de 14 wettelijke allergenen zijn en waar ze zoal in kunnen zitten, maar vooral hoe je in de productie met allergenen moet omgaan om problemen te voorkomen. Zo help je medewerkers begrijpen waarom het zo belangrijk is om zorgvuldig met allergenen om te gaan en je laat ze zien waar de gevaren schuilen. Want als het misgaat met allergenen, is de oorzaak meestal een vergissing.
We hopen dat deze training bijdraagt aan het kennisniveau van de medewerkers en dat iedereen straks weer weet waarom kennis over allergenen zo belangrijk is. Dit alles in de hoop dat de cijfers over 2020 zullen laten zien dat er minder terugroepacties zijn. Dat zou pas echt een mooi resultaat zijn!
Benieuwd naar onze training?
Vraag voucher aanMeer weten over voedselveiligheid? Bekijk het aanbod hier.
Abonneer je op onze nieuwsbrief, onze maandelijkse blik op food en non-food kwaliteitsmanagement.