Betrokken
Hoge klanttevredenheid
Praktisch
Advies op maat
Vakkundig
Breed trainingsaanbod

Specificatiebeheer: Wat is het en waarom is het zo belangrijk?

Specificatiebeheer is een essentieel proces binnen de kwaliteitsafdeling van voedingsmiddelenbedrijven. Het zorgt ervoor dat alle productinformatie, van receptuur tot verpakkingsspecificaties, correct, up-to-date en compliant is met de wetgeving en de eisen van retailers en consumenten. Toch blijft het een tijdrovende en administratieve taak, die naast ervaring ook specialistische kennis vereist. De persoon die verantwoordelijk is voor specificatiebeheer moet niet alleen in staat zijn om specificaties snel en efficiënt op te stellen, maar ook om bij toeleveranciers de juiste gegevens te verkrijgen.

Waarom is specificatiebeheer zo uitdagend?

Een van de grootste uitdagingen van specificatiebeheer is het bijwerken van gegevens. De hoeveelheid informatie die nodig is voor een volledige productomschrijving groeit, en de administratieve last neemt toe. Bedrijven moeten continu gegevens opvragen bij grondstof- en verpakkingsleveranciers en zorgen dat de productinformatie voldoet aan wettelijke vereisten zoals allergeneninformatie, voedingswaarden, verpakkingsgegevens, herkomst en meer.

Achterstallig onderhoud in specificatiebeheer

Veel voedingsmiddelenbedrijven kampen met ‘achterstallig onderhoud’ in hun specificatiebeheer. Dit betekent dat wijzigingen in recepturen, vervangingen van grondstoffen of wijzigingen in verpakkingen vaak niet op tijd in de systemen worden doorgevoerd. Het gevolg? Het wordt moeilijker om up-to-date te blijven en de juiste gegevens snel op te halen.

De oplossing: Tijdelijke ondersteuning voor specificatiebeheer

Om bedrijven te helpen met het bijwerken van specificaties en het verminderen van de administratieve last, biedt Précon de mogelijkheid om consultants in te schakelen voor specificatiebeheer. Onze consultants hebben jarenlange ervaring in verschillende systemen zoals ERP, Quasydoc, SIM, PIMDAM, PS in Foodservice en TraceOne. Ze begrijpen de complexe eisen van zowel producenten als retailers, en zorgen ervoor dat de specificaties snel en zonder onnodige vertragingen voldoen aan de gestelde normen.

Onze consultants zijn ook bekend met de protocollen van verschillende retailers en de specifieke eisen voor bijvoorbeeld productaanmeldingen in GS1, BLK, SKAL of Rainforest Alliance. Door hun expertise kunnen ze ervoor zorgen dat de specificatie niet eindeloos heen en weer gestuurd hoeft te worden, wat veel tijd bespaart.

Hulp nodig bij specificatiebeheer?

Als je te maken hebt met achterstanden in specificatiebeheer, neem dan contact met ons op via info@precongroup.com, NL +31 (0)30 308 0618 of BE +32 (0)11 26 99 07. We bespreken graag de mogelijkheden voor tijdelijke ondersteuning en helpen je het specificatiebeheer weer op orde te krijgen!

Terug naar overzicht

Blijf op de hoogte

Abonneer je op onze nieuwsbrief, onze maandelijkse blik op food en non-food kwaliteitsmanagement.